FAQ
Ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna?

Koszt instalacji jest uzależniony od wielu czynników, m.in. zużycia prądu, położenia dachu i nieruchomości, potrzeb mieszkańców, zadrzewienia, formy płatności, itd. Warto również pamiętać o różnych dofinansowaniach. Dlatego oferujemy bezpłatną konsultację i wycenę inwestycji fotowoltaicznej.

Jak długo czeka się na montaż instalacji?
Jakie dofinansowania można obecnie uzyskać?
Czy jeśli Klient złoży wniosek o przyłączenie przed 31 marca br. ale będzie on wymagał poprawy (po 31 marca) czy Klient będzie objęty opustami?

Tak, będzie objęty opustami, jeśli korekta wniosku zostanie złożona zgodnie z terminem. W przypadku, gdy zgłoszenie złożone przez Prosumenta energii odnawialnej do właściwego operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego w terminie do 31 marca 2022 r. jest niekompletne lub niepoprawne, to operator ten wzywa tego Prosumenta do uzupełnienia lub poprawienia zgłoszenia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania z pouczeniem, że niewykonanie wezwania w wyznaczonym terminie spowoduje brak możliwości skorzystania przez Prosumenta energii odnawialnej z rozliczeń na podstawie art. 4 ust. 1.

Co to jest depozyt Prosumencki?

Sprzedawca energii w celu prowadzenia rozliczeń prowadzi konto dla Prosumenta energii odnawialnej, Prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub Prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, zwane dalej „kontem prosumenta”, na którym ewidencjonuje ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną Prosumentowi za energię elektryczną wprowadzoną do sieci, zwaną dalej „depozytem prosumenckim”.

Depozyt Prosumencki przeznaczany jest na rozliczenie zobowiązań Prosumenta energii odnawialnej, Prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub Prosumenta wirtualnego energii odnawialnej z tytułu zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy prowadzącego konto Prosumenta.

W jakiś sposób będzie rozliczany depozyt Prosumencki?

Zobowiązanie Prosumenta energii odnawialnej, Prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub Prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, określa się dla danego okresu rozliczeniowego jako sumę iloczynów, dla wszystkich okresów rozliczania niezbilansowania (t) w okresie rozliczeniowym, ilości energii elektrycznej pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez Prosumenta energii odnawialnej, Prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub Prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, przyjmującej wartość dodatnią, oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne, stosowanej w rozliczeniach pomiędzy sprzedawcą i Prosumentem dla tego okresu rozliczenia niezbilansowania.

Wartość depozytu prosumenckiego dot. danego miesiąca kalendarzowego jest ustalana i przyporządkowywana do konta prosumenckiego w kolejnym miesiącu kalendarzowym. Kwota środków stanowiąca depozyt prosumencki może być rozliczana na koncie prosumenckim przez 12 miesięcy od dnia przypisania tej kwoty jako depozyt prosumencki na koncie Prosumenta. Po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania danej kwoty środków do depozytu prosumenckiego, niewykorzystane lub niezwrócone na podstawie przepisu art. 4 ust. 11 pkt 2 środki są umarzane.

Na rozliczenie ze sprzedawcą w pierwszej kolejności przeznaczane są środki o najstarszej dacie przypisania do konta Prosumenta jako depozyt prosumencki.

Sprzedawca dolicza do konta Prosumenta wartość energii elektrycznej wytworzonej i niezużytej przez Prosumenta energii odnawialnej lub Prosumenta zbiorowego energii odnawialnej, który korzystał z rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 1. Przepis art. 4 ust. 11 pkt 2 stosuje się odpowiednio.

Wartość energii elektrycznej wytworzonej i niezużytej, wyznacza się na podstawie miesięcznej rynkowej ceny energii elektrycznej ustalanej zgodnie z art. 4b ust. 6.

Czy w przypadku zmiany Taryfy z C na G, Klient pozostanie na systemie opustów?

Tak, ponieważ Prosumentem nazywamy odbiorcę końcowego, bez względu na wybraną taryfę rozliczeniową, wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji. Pod jednoczesnym warunkiem, że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej

Czy u obecnych Klientów również zmieni się sposób naliczania energii przez licznik (sumaryczny godzinowy)? Jeśli tak, to czy będzie się to wiązało z wymianą liczników?

Sposób naliczania energii zmieni się po stronie systemu pomiarowego OSD. Aktualnie zainstalowane liczniki już dziś umożliwiają prowadzenie rozliczeń z wykorzystaniem metody wektorowej. Według nowych zasad, należności za usługi dystrybucyjne będą naliczane od ilości energii sumarycznie zbilansowanej w każdej godzinie.

Czy nadpłata z depozytu będzie zwracana na konto?

Tak, nadpłata z depozytu będzie zwracana. Jeżeli Prosument energii odnawialnej, Prosument zbiorowy energii odnawialnej lub Prosument wirtualny energii odnawialnej, w ramach rozliczenia nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, Prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub Prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu.

Jednocześnie, wysokość zwracanej nadpłaty nie może przekroczyć 20 proc. wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty.

Czy rodzaje Prosumentów się łączą np. Prosument wirtualny będzie mógł być jednocześnie Prosumentem grupowym?

Taka możliwość łączenie nie wynika wprost z definicji Prosumenta zawartej w ustawie OZE. Sposoby przyłączania mikroinstalacji do sieci OSD wykluczają możliwość łącznia rodzajów Prosumentów. W ustawie wyróżniono trzy typy Prosumentów – Prosument, Prosument zbiorowy, Prosument wirtualny.

Pytanie dot. składania oświadczeń o ilości wytworzonej energii. Jak wyliczyć energię zużytą na własne potrzeby do rozliczenia podatku akcyzowego?

Pobrana energia elektryczna podlegająca rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest zużyciem energii wyprodukowanej na potrzeby własne przez Prosumenta energii odnawialnej, Prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub Prosumenta wirtualnego energii odnawialnej i nie stanowi:

1) sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju,

2) zużycia energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu

– w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.3)).

Jak ustalana będzie cena odkupu energii przez PGE i czy będzie możliwość jej negocjacji?

Cena energii niezbędna do wyliczenia depozytu prosumenckiego została określona w ustawie i ma charakter ceny urzędowej.

Jak będzie wyglądała obsługa zawierania umowy na odkup energii przez PGE Obrót?

Wprowadzenie nowego typu rozliczeń wartościowych nie jest związane z koniecznością zawarcia odrębnej umowy odkupu. Rozliczenia z Prosumentami powinny odbywać się tak, jak obecnie, na podstawie jednej umowy, mając na uwadze, że wzajemne zobowiązania kompensują się w sposób podobny do wcześniejszych rozliczeń, z ta tylko różnicą, że oparte są na wartości, a nie ilości energii elektrycznej.

Czy klienci muszą składać jakieś oświadczenia, że chcą pozostać rozliczani na starych zasadach (netowanie)?

Nie muszą składać takich oświadczeń. Precyzując, Prosument składa oświadczenie tylko w przypadku, gdy chce przejść z rozliczeń ilościowych na rozliczenia wartościowe. Należy przy tym pamiętać, że złożenie oświadczenia wyklucza możliwość powrotu na rozliczenia ilościowe.

Czy w przypadku dodania mocy wytwórczych po 1 kwietnia 2022 r. u Prosumenta ulega zmianie sposób rozliczenia?

Nie ulega zmianie. Stosowana jest tutaj analogia do obowiązku zakupu energii elektrycznej wyprodukowanej w mikroinstalacji. Fakt modernizacji mikroinstalacji nie wpływa na ustanie obowiązku zakupu energii elektrycznej wyprodukowanej w mikroinstalacji.

Czy przepisanie licznika na nowego Odbiorcę po 1.04.2022 r. spowoduje zmianę rozliczenia „po nowemu”?

Jeżelipo1kwietnia2022r. nastąpizmianapodmiotowa(zmianaodbiorcy)źródławytwórczegodotychczasrozliczanegow systemie opustów, nie spowoduje ona automatycznej modyfikacji dotychczasowego sposobu rozliczeń dla przedmiotowego źródła wytwórczego. Typ rozliczenia powiązany jest ze źródłem wytwórczym, a nie odbiorcą, dlatego w opisanej sytuacji, w tym źródle wytwórczym nowy odbiorca będzie mógł być nadal rozliczany w systemie opustów.

Czy zmiana mocy przyłączeniowej (wymiana zabezpieczenia przedlicznikowego) bez zmiany po stronie PV po 1.04.2022 r. spowoduje zmianę rozliczenia „po nowemu”?

Nie wpłynie to na zmianę rozliczeń. Na podstawie analogii do obowiązku zakupu energii elektrycznej wyprodukowanej w mikroinstalacji. Fakt modernizacji mikroinstalacji nie wpływa na ustanie obowiązku zakupu energii elektrycznej wyprodukowanej w mikroinstalacji.

Czy Klient rozliczany jako Prosument (netowanie) może wystąpić o zmianę sposobu rozliczenia na „po nowemu”? Jeśli tak to czy musi spełnić jakieś dodatkowe warunki?

Tak, może wystąpić o zmianę sposobu rozliczania. Prosument energii odnawialnej korzystający z rozliczenia ilościowego, określonego w ust. 1. może nie później niż na 21 dni przed początkiem kolejnego kwartału, złożyć pisemne oświadczenie do sprzedawcy o skorzystaniu z zasad prowadzenia rozliczeń wartościowych określonych w ust. 1a pkt 2.

W przypadku, o którym mowa na początku, zasady prowadzenia rozliczeń wartościowych stosuje się od pierwszego dnia kolejnego kwartału, lecz nie wcześniej niż od 1 lipca 2022 r., przez okres 15 lat, pomniejszony o okres korzystania przez tego prosumenta energii odnawialnej z rozliczeń prowadzonych na zasadach ilościowych określonych w ust. 1.

Czy PGE Obrót będzie miała obowiązek realizacji wniosku o zawarcie umowy rozliczanej w net-bilingu również z Klientami z PPE spoza PGE Dystrybucji?

Nie będzie takiego obowiązku.

Z czego wynika nowa opłata mocowa na mojej fakturze i dlaczego ją naliczono?

Odbiorcy energii elektrycznej są obciążani opłatą mocową na podstawie przepisów ustawy o rynku mocy. Ustawa została uchwalona 8 grudnia 2017 r. i weszła w życie 18 stycznia 2018 r. Obowiązek pobierania opłaty mocowej został wyznaczony na okres od 1 stycznia 2021 r. Fundusze zebrane z tej opłaty będą wykorzystywane na budowę nowych i modernizację już istniejących elektrowni, w celu zapewnienia stabilności dostaw energii elektrycznej dla odbiorców końcowych.

W zależności od rodzaju odbiorcy, opłata mocowa jest naliczana wg. dwóch różnych sposobów:

Odbiorcy pobierający energię w gospodarstwach domowych oraz odbiorcy w grupach taryfowych C o mocy umownej do 16 kW obciążani są stałą opłatą za każdy miesiąc. Wysokości stawek miesięcznych są zróżnicowane w zależności od przedziału rocznego zużycia energii przez odbiorcę. W w/w ustawie wskazano następujące przedziały zużycia rocznego:

do 500 kWh

  • od 500 kWh do 1200 kWh

  • od 1200 do 2800 kWh

  • powyżej 2800 kWh

    Poprzez roczne zużycie energii należy rozumieć zużycie w okresie 365 dni poprzedzających dzień końca bieżącego okresu rozliczeniowego.

    Stawki opłat dla poszczególnych przedziałów zużycia są ustalane urzędowo (przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki) odrębnie na każdy rok kalendarzowy. W roku 2021 są one następujące:

Rodzaj odbiorcy pobierającego energię elektryczną w gospodarstwie domowym

Przykład: Odbiorca zużył w ciągu roku 2250 kWh. To zużycie mieści się w przedziale od 1200 do 2800, tak więc odbiorca będzie miał naliczaną opłatę mocową w wysokości 7,47 zł za każdy miesiąc okresu rozliczeniowego. Pozostali odbiorcy, w tym również odbiorcy rozliczani w grupach taryfowych G o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV, obciążani są opłatą mocową za każdą kilowatogodzinę energii pobranej w wybranych godzinach doby. Godziny te, oraz stawka opłaty, są określane urzędowo (przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki), odrębnie na każdy rok kalendarzowy lub nawet na każdy kwartał tego roku. W roku 2021 są to godziny od 7:00 do 22:00 w dni robocze, jednakowo we wszystkich kwartałach. Stawka opłat wynosi 0,0762 zł/kWh netto.

Co to są godziny przypadające na szczytowe zapotrzebowanie na moc w systemie?

Są to wybrane godziny w trakcie doby, w których następuje największe zapotrzebowanie na energię elektryczną. Na rok 2021 godziny szczytowe zostały wyznaczone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jako piętnaście kolejnych godzin każdej doby przypadającej na dzień roboczy (dni od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy), przy czym pierwsza z tych godzin, każdego dnia roboczego rozpoczyna się o 7.00, a piętnasta rozpoczyna się o 21.00 i trwa do 21.59).

Dlaczego naliczono mi opłatę mocową od ilości ee., a nie jako opłatę stałą? (Odbiorca C o mocy umownej powyżej 16 kW)

Zgodnie z zapisami ustawy o rynku mocy, opłatą mocową naliczaną od ilości energii pobranej w wybranych godzinach doby są obciążani odbiorcy inni niż pobierający energię w gospodarstwie domowym oraz rozliczani w grupach taryfowych C o mocy umownej do 16 kW, a także rozliczani w grupach taryfowych G o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV

Grupa taryfowa C o mocy umownej powyżej 16 kW, zgodnie z obwiązującymi przepisami, powinna mieć zatem opłatę mocową naliczaną od ilości energii pobranej w wybranych godzinach doby.

Dlaczego zastosowano mi taką stawkę do opłaty mocowej? (odbiorca G)

Stawka (miesięczna) opłaty mocowej zależy od przedziału zużycia, któremu odpowiada ilość energii, którą odbiorca pobrał w ciągu roku. Państwa roczne zużycie wynosi … kWh. Ta liczba należy do przedziału zużycia …. Tak więc do rozliczenia zastosowano stawkę …

Dlaczego na fakturze nie ma progu zużycia do stawki opłaty mocowej? (odbiorca G)

Wskazywanie na fakturze przedziału zużycia, do którego przypisano roczne zużycie energii przez odbiorcę, nie jest obowiązkowe. Wiedzę o przedziale zużycia można wywnioskować na podstawie zastosowanej stawki opłat. W tej sytuacji, aby nie dodawać nadmiarowych informacji – zrezygnowano z prezentowania opisu nazwy tego przedziału.

Dlaczego od takiej ilości ee. naliczono mi opłatę mocową? (odbiorca C o mocy umownej powyżej 16 kW z wymienionym licznikiem)

Ilość energii elektrycznej od której należy naliczyć opłatę mocową została wyznaczona przez Operatora Pomiarów (PGE Dystrybucja S.A.). Wielkość ta wynika z danych pomiarowych zarejestrowanych przez licznik w postaci ilości energii pobranej w każdej godzinie okresu rozliczeniowego. Operator Pomiarów w swoim systemie informatycznym posumował zużycia z wybranych godzin okresu rozliczeniowego i tę sumę przekazał jako ilość energii do opłaty mocowej. Wielkości tej nie można wprost odczytać z ekranu licznika, nie można jej więc skonfrontować z danymi, które odbiorca może pozyskać we własnym zakresie.

Dlaczego od takiej ilości ee. naliczono mi opłatę mocową? (świadomy odbiorca C o mocy umownej powyżej 16 kW ze starym licznikiem, kwestionujący naliczoną ilość)

Ilość energii elektrycznej od której należy naliczyć opłatę mocową została wyznaczona przez Operatora Pomiarów (PGE Dystrybucja S.A.). W związku z tym, że licznik nie rejestruje zużycia energii odrębnie dla każdej godziny okresu rozliczeniowego, Operator Pomiarów wyznaczył te wartości w oparciu o sumaryczną ilość energii, pobranej w całym okresie rozliczeniowym, oraz tzw. „profil standardowy” dla grupy taryfowej w której jesteście Państwo rozliczani.

„Profil standardowy” to tabela zawierająca współczynniki dla każdej godziny roku. Współczynnik dla danej godziny określa jaką część energii pobranej w całym okresie rozliczeniowym należy przypisać do danej godziny.

Profile standardowe weryfikuje i zatwierdza Urząd Regulacji Energetyki.

Po wyznaczeniu ilości energii dla każdej godziny okresu rozliczeniowego, Operator Pomiarów, w swoim systemie informatycznym, posumował zużycia z wybranych godzin okresu rozliczeniowego i tę sumę przekazał jako ilość energii do opłaty mocowej.

Dlaczego zastosowano mi opłatę stałą mocową? Nie jestem gospodarstwem domowym (odbiorca G)

Zastosowanie mechanizmu wyliczania opłaty mocowej w oparciu o stawkę miesięczną do rozliczeń z wszystkimi odbiorcami z grupą taryfową G wynika z dotychczasowej praktyki kwalifikowania wszystkich odbiorców tej grupy taryfowej jako odbiorców w gospodarstwach domowych. Wobec tego, taki sposób rozliczeń opłaty mocowej będzie zastosowany również dla odbiorców z tą grupą taryfową, pobierających energię na inne cele (np.: oświetlenie w budynkach mieszkalnych, garaże, lokale o charakterze zbiorowego mieszkania).

Dlaczego naliczono mi opłatę mocową od ilości ee./stałą i nie wykonano bilansowania? (Prosument).

W przypadku prosumentów rozliczanych w grupach taryfowych Gx, opłata mocowa wyliczana jest jako stała opłata miesięczna. Zgodnie z przepisami ustawy o odnawialnych źródłach energii, prosument nie jest zwolniony z ponoszenia opłat stałych.

U prosumentów rozliczanych w pozostałych grupach taryfowych, opłata mocowa wyliczana jest od ilości energii pobranej w wybranych godzinach doby. Co prawda, zgodnie z przepisami ustawy o odnawialnych źródłach energii, od energii pobranej i rozliczonej z energią wprowadzoną do sieci (zbilansowanej) prosument nie uiszcza opłat za usługę dystrybucji, których wysokość zależy od ilości energii elektrycznej pobranej, ale opłata mocowa nie jest opłatą za usługę dystrybucji tylko płatnością wynikającą z obowiązków formalno-prawnych (parapodatkiem). Nie podlega więc zwolnieniu wskazanemu w ustawie.

Masz pytania?

Zadzwoń 733 533 224

Napisz info@id-energy.pl